Tuesday, December 21, 2010

nafas baru...

assalamualaikum...

dah lama rasanye tidak menggemburkan benih disini..entah mengapa jari jemari pantas bergerak mahu mencoretkan sesuatu :) peace..rentetan topic yang dibincang tadi..

Rasulullah saw bersabda yang mafhumnya :

“ Barangsiapa meninggal dunia dalam keadaan tidak menyekutukan Allah dengan sesuatupun, maka ia akan masuk syurga"(HR Ahmad dari Ibnu Mas’ud).

indah :) kasih sayangNya mencurah kepada hamba-hambaNya yang menegakkan kalimah La Ilahaillallah dalam hati masing-masing..insya Allah. Kerna Al-Khaliq mengetahui, ujian duniawi buat hamba-hambaNya sangat mengaburi umpama fatamorgana, apabila dilihat ada ditangkap hilang, jika matlamat asas dunia sebagai bekalan ukhrawi tidak ditegakkan dalam diri...umpama "tiffen" bak kata bahasa ibunda sebagai bekalan dipagi hari tuk boost tenaga sepanjang hari..huhu..muhasabah muhasabah..

kalau dikaji...banyak unsur2 penyekutuan yang boleh berlaku jika hanyut tidak ambil tahu..titik tolak imbangan asas penerimaan amalan..hanya Dia Maha Mengetahui apa yang tersirat..wajar dibersihkan jiwa se'sterile' yang mampu..

Teringat sepotong doa :

” Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku adalah akhirnya, sebaik-baik amalku adalah penutupnya, dan sebaik-baik hariku adalah hari dimana hari aku bertemu dengan-MU”

sebab diakhirnya..hati ini akan dipersembahkan kepada Allah swt kan? so gilap sungguh-sungguh k..elakkan diri baik dari menyekutukanNya yang boleh mengurangi kesempurnaan iman kita tadi tanpa kita sedari..

Syirik besar ada tiga macam:

1. Syirik dalam Rubbubiyah - menyakini selain Allah memiliki kemampuan dan kekuatan dalam hal rububiyah seperti menciptakan makhluk, menghidupkan dan mematikannya, memberi rezki, atau mengatur alam dan semumpamanya.


2. Syirik dalam asmak dan sifat - meyakini adanya sesuatu yang menandingi Allah dalam asmak dan sifatnya seperti menamai sebahagian patung berhala dengan nama-nama pecahan Asmak Allah seperti “Al-Lata” dari Allah, “al-Uzza” dari al-Aziz.

3. Syirik dalam uluhiyyah - meyakini selain Allah ada yang layak disembah, atau mengarahkan suatu ibadah kepada selain Allah/tidak ikhlas/tawakkal kepada selain dari Allah swt.

Bahaya sungguh jika minor2 element tersisip sebagai tabiat..nauzubillah..harap dijauhkan..jom semak causes of syirik kecil pulak..Ada 3 bahagian - ibadah hati, perbuatan& perkataan.

1.Dalam hati :

riak dalam setiap perbuatan, ucapan dan penampilan.
Rasulullah bersabda “ Sesunguhnya sesuatu yang paling aku takutkan atas diri kamu adalah syrik kecil.” Mereka bertanya “ Apakah syirik kecil itu wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “ Riyak” (H.R. Ahmad)

Menyandarkan diri kepada sebab dan bukan kepada Allah swt yang menciptakan sebab seperti menyandarkan kesembuhan kepada ubat, bukan kepada Allah, masuk surga kerana amal kebaikan,bukan kerana rahmat Allah, dan kaya kerana bekerja keras bukan kerana kemurahan Allah swt.

2.Dalam perbuatan:


menggunakan jampi yang bukan dari al-Quran dan Sunnah /tangkal


3.Dalam perkataan :


Bersumpah dengan selain Allah / Menyejajarkan Allah dengan makhluknya dalam perkataan iaitu dengan menggunakan kata sambung “dan” seperti ucapan seseorang,
“ bersyukurlah kepada Allah swt dan JPA kerana sanggup bayar yuran pendidikan"
Perkataan seseorang, “ Kita diberi hujan berkat bintang ini dan itu”.

Rasulullah saw bersabda “ Ada empat perkara jahiliah yang terdapat pada umatku dan mereka tidak meninggalkannya;menyombongkan diri dengan kedudukan, mencela garis keturunan, meinta hujan dengan perantaraan bintang, dan meratapi mayat.” (HR Muslim)

soucre dari tenet & perkongsian usrah..

perkara asas basic akidah tercatat perkara no 1 dalam 10 sifat muwasafat tarbiyah. sebagai revision insya Allah..sebagai perisai menentang bisikan syaitan mahu menggugat keimanan Sang Hamba..

dalam kesibukan sehari-hari..harapnya pergantungan kepada Allah swt semakin hari semakin subur, pergantungan hati kepada pertolongan dan petunjukNya sentiasa menemani & menenangkan hati mengharungi liku-liku kehidupan..insya Allah..moga dimudahkan segalanya..moga hati kita lembut menerima petunjuk & hidayah dariNya umpama tanah yang lembut apabila dibasahi air dengan izin Yang Maha Mengizinkan segala sesuatu mengikut caturan TakdirNya..sesudah berusaha bertawakkal lah, sesungguhnya Allah mengetahui segala sesuatu...wallahualam~

2 comments:

  1. salaam. isi usrah hari tu kan? mantap!

    p/s: can u enable me to post at sistersunited as a contributor? easier for u and me. syukran. :)

    ReplyDelete
  2. yup sis..dah dpt buat ker hida? afwan baru bc comment2..jzkk~

    ReplyDelete