Friday, April 16, 2010

Cuti cuti di Rawang:)

assalamualaikum wbt,

alhamdulillah, exam long case ortho dah selesai. rasa free sgt weekend ini, so buat keputusan untuk melawat makcik, lebih terkenal dengan gelaran rokiama, or MAK!!!pengasuh saye sewaktu alam neonatal sehingga 3 tahun...hehehe...kakak kepada mak saye:)rokiamaa ini unik orang nyer, tabah, tegas dan penyayang juge...hehe...walau sibuk mcm mana pun die tetap layan saye n karenah saye(biasala muda2 byk masalah ..baru nak hold tight princip in life la katakan)...tempat mendapat nasihat dan dorongan selain mak dan ayah saye:)rindu mereka jugak...xsabar nak tunggu cuti panjang...heee...nak tgk hamzah juge...ish ish...bertambah rindu memikirkan mereka di umah:)

Sebenarnye terbaca sebuah novel "Denyut Kasih Medic" sepanjang dalam train semalam. Came across this few lines...

" Wahai pesakit, kenapa memilih untuk menjauhi diri daripada Allah sedangkan Allah menguji kamu dengan sakit sabagai tanda cintaNya? Dia memberi peluang untuk sebuah pengampunan. Hargailah dengan mengeratkan hubungan denganNya"

"Beruntunglah jiwa yang tetap gagah mensyukuri Allah SWT walau apa jua ujian menimpa, sebagaimana Anas r.a meriwayatkan sebuah hadis berbunyi : 'Sesungguhnya besarnya pahala tergantung pada besarnya ujian. Jika Allah mencintai suatu kaum maka Allah akan mengujinya dengan cubaan. Barang siapa yang redha atas cubaan tersebut maka dia mendapat keredhaan Allah dan barang siapa yang berkeluh-resah (marah) maka ia mendapat murka Allah SWT'"

Menitis air mata membaca these few lines....

Astargfirullahalazim...Ya Allah ku mohon ampun seribu ampun sekiranya diri ini pernah berkeluh resah atas ujian yang diuji olehMu kerana cintaMu pada hamba kerdil ini...ampunkan aku...

Refleksi...terpikir talkala kita sedang sibuk belajar yang saya pikir kesibukan itu adalah umpama satu bentuk ujian Allah pada kita sebagai pelajar medic, sejauh mana kita tetap mengingati Allah dalam setiap perbuatan kita, sejauh mana pergantungan kita kepada Allah terhadap hasil pembelajaran kita, sejauh mana keputusan kita itu adalah dari Allah disebabkan perbuatan kita sendiri. Seperti FirmanNya dalam Surah al-Syura ayat 30 :

" Apa saja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tangunmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (daripada kesalahan-kesalahan kamu)."

Insaf-insaf, Ya Allah, ku pohon bantuan Mu Ya Allah, bantu la kami, kuatkan la kami, tabahkan la kami, istiqamahkan lah kami untuk meraih kecemerlangan dengan izinMu, hanya redha dan berkat Mu yang kami pohon, kasihanilah kami Ya Allah..ameen^_^



p/s: akan bertolak pulang petang ini, walaupun singkat visit ini, tetapi dengan berjumpa rokiama, ku peroleh semangat kembali untuk melangkah untuk dalam perjuangan ini...berkati hidup ku Ya Allah, berkati hidup kedua ibu bapaku dan makcik ak bernama rokiah...ameen^_^

No comments:

Post a Comment