Sunday, June 6, 2010

Jiwa Mencari Fitrah^_^

assalamualaikum...

Tetiba jiwa ini terdetik untuk berkata-kata, ia sangat syahdu ingin meluahkan sesuatu...pasni baru tenang leh buat kerja lain...insyaAllah...exam ari khamis, 5 case sheet kene hantar hari selasa...moga dimudahkan urusan...

Sebenarnya jiwa ini fitrahnya tenang. Beruntung jiwa-jiwa yang tenang dan dipilih olehNya untuk tenang apabila mengingati Yang Haq.Subhanallah. Jiwa sememangnya mengidamkan untuk sujud kepada Pencipta...cumenye pemilik jiwa sudi atau tidak?berusaha atau tidak memenuhi fitrah itu...sama-sama muhasabah diri...tak percaya cube try...

nak tahu macam mana kene byk join program muhasabah diri, pelajari taktik pastu leh praktik sendiri...baru balik dari prog bersama adik-adik form 5 sebenarnye, something cought my attention. Bagaimana ustad berjaya mengusik hati mereka untuk menangis mengingati Allah swt. Hanya dengan kalimah Allah, Allah, Allah...merintih menangis bebudak nih...terharu... Asalanyer budak2 nih...boleh tahan jugak kenakalan mereka...sempat kenal telatah mereka semasa aktiviti di check point 1 : sifat ihsan :)kelakar :) Juga dimaklumkan oleh ustad bahawa statistik pelajar menunaikan solat fardhu di seluruh malaysia berada pada tahap yang sangat kritikal...apabila melihat mereka ini solat jemaah setiap solat fardhu plus Qiyam lagi...Maha Suci Allah...semoga dengan sertai program sebegini mereka rasa indah solat jemaah itu...indah caturan Allah...apabila jiwa mereka dipilih untuk disentuh...menangis mereka di slot muhasabah diri...moga cahaya Allah sentiasa bersinar di hati mereka sepanjang hayat dikandung badan...ameen...

Fitrah jiwa kiter sebenarnye ialah ia boleh dibentuk/dididik...insyaAllah...Nak tenang pun kene didik tau...jangan main2, bukan main belasah jer...Firman Allah swt dalam Al-Qur‘an yang tafsirnya :

“Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikir kepada Allah. Ketahuilah! Dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia”.

(Surah Al-Ra‘ad: 28)

Didik jiwa untuk sentiasa zikir kepada Ilahi merupakan usaha yang tidak terkira manfaatnya...Apabila melihat anak kecil pun boleh senyap khusyuk mendengar zikir...pasti tertanya-tanya akan nikmat keindahannya sehingga ia tidak bisa diucapkan melalui kata-kata...it cant be describe by words. Ketenangan sejati yang bertapak di hati. Kadang rasa berat...tapi percaya lah tiada yang disusahkan bahkan kegembiraan yang akhirnya membawa ketenangan semata...Mereka yakin dengan firman Allah swt yang tafsirnya :

“(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: “Agama Islam yang kami telah sebati dengannya ialah): Celupan Allah (yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya selain daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat”.

(Surah Al-Baqarah: 138)

Jiwa kita sebenarnya boleh dididik, iaitu apabila melaksanakan perintah Allah, ia harus terhibur kerana merasakan perintah itu datang daripada Allah swt, dari sebuah Pemilik Cinta Hakiki yang sekali lagi tidak bisa diungkapkan dengan kata-kata...Masha Allah...Ia boleh membawa hati yang tenang. Hal ini ditegaskan oleh Firman Allah swt berbunyi :

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”(Surah Al-Zariat: 56)

ketenangan hati itu diperoleh apabila diisi dengan keperluan asasinya iaitu iman, keyakinan kepada Pemilik Cinta Agung...Allah swt...hiburan yang indah...ini akan melahirkan warna kehidupan yang dicorakkan oleh Allah. Hatinya sentiasa bersangka baik dengan Allah, membuatkannya tidak pernah resah. Apabila diberi nikmat mereka rasa terhibur, lalu bersyukur. Diberi kesusahan, mereka terhibur, lalu bersabar. Orang yang beriman juga akan terhibur apabila melihat alam ciptaan Allah swt. Mereka merasa tenang, bahagia dan gembira melihat pantai, bukit bukau, langit, laut dan sebagainya. Melihat, mendengar dan berfikir tentang keindahan itu sudah cukup bagi mereka merasai keindahan alam dan kebesaran penciptaNya. Sifat sedemikian merupakan sifat orang-orang yang bertaqwa iaitu orang yang berusaha memelihara dirinya daripada menyalahi hukum dan undang-undang Allah Yang Maha Esam Pemilik sekalian Alam Buana. Firman Allah swt tafsirnya :

“Sesungguhnya pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertaqwa”.

(Surah Yunus: 6)

Selain itu mereka ini dapat menghayati maksud sabda Rasulullah saw yang bermaksudnya:

“Sesungguhnya Allah itu indah. Dia suka keindahan”.

(Hadis riwayat Muslim )

Alunan ayat suci Al-Qur‘an, selawat yang memuji Nabi, lagu yang menyuburkan semangat jihad, puisi atau syair yang menghaluskan rasa kehambaan kepada Tuhan, pasti akan menyuburkan lagi iman mereka. Dan firmanNya lagi yang tafsirnya :

“Iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gerun gementarlah hati mereka, dan orang-orang yang sabar terhadap kesusahan yang menimpa mereka, dan orang-orang yang mendirikan sembahyang, serta orang-orang yang mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepadanya”.

(Surah Al-Hajj: 35)

Ketika ini juga saudara seagama kita sedang dianayai oleh puak Zionis laknatullah...
Moga tidak putus doa kita untuk mereka...ameen...sesungguhnya doa itu senjata...the ultimate senjata mengatasi senjata kianat puak zionis...insyaAllah...Sebagaimana Firman Allah swt :

"Ketika orang-orang kafir menanamkan kesombongan dalam hati mereka (iaitu) kesombongan jahiliyah, maka Allah menurunkan ketenangan kepada orang-orang mukmin dan (Allah) mewajibkan kepada mereka tetap taat kepada kalimat taqwa dan mereka lebih berhak dengan itu dan patut memilikinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuratu"

Just a few second ago dapat msg dari rakan berbunyi :
"PEMIMPIN HIZBULLAH, SYED HASSAN NSRALLAH MINTA SUME MUSLIM UNTUK MEMBACA SURAH AL-FATH AYAT 26-27,SURAH YUNUS AYAT 85,86 & 88...TOLONG SEBARKAN AGAR ZIONIS HANCUR...
FORWARD SLURUH UMAT ISLAM..SAUDARA SEAGAMA TELAH DIKEPONG TNGGU MASA
UNTK DSEMBELIH"

wallahualam...Sesungguhnya kepada Allah kita dikembalikan...
Moga seluruh umat Islam mendapat yang terbaik dari Allah swt...segala sesuatu yang berlaku merupakan tarbiyah terbaik dari Yang Maha Esa...ameen...wallahualam

No comments:

Post a Comment