Saturday, March 20, 2010

ITQAN

Assalamualaikum wbt..

Sementara tunggu nak balik melaka nih...xtau apa nak buat, hamzah(anak buah berusia 9bulan) pulak tgh tidur, xleh main ngan dia :(, bukak balik blog yang lama ditinggalkan disebabkan kesibukan harian....rindu pulak rasenye berblog nih...moga2 next sem x tinggalkan ia lagi...iA...

Terasa nak memperingatkan diri ttg suatu sifat yg susah sy nak amalkan...tetapi masih mencube kearah nye...sebuah topic yg dibincangkan semasa usrah bersama kak sumayyah...ITQAN--->>

Saya nak ajak diri sendiri dan semua untuk didik diri kita supaya bersungguh2 dan cemelang (ITQAN) dalam apa pun yg kita buat..awat kita kena sungguh-sungguh? Jom kita tgk ayat 105 dalam surah At-Taubah(9:105)

Firman Allah:

Dan katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu itu dan begitu juga Rasul-Nya serta orang-orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang gaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan"

Ayat ni byk membei makna yg mendalam kat kita kalau kita renung betul2(betul betul betul-trade mark ipin...hehe)

Sbb Allah suruh kita beramal… “bekerjalah kamu….” –ni dalam bentuk perintah@kata suruhan, so jadi kewajipan kat kita buat kerja dan beramal.

Bukan setakat buat kerja pastu habis macam tu je, tapi Allah swt tengok kita buat kerja..tak nyer kita nk buat lekeh2 n cincai2 je kan kalau ada yg sedang perhatikan kita????ini lah dia sifat IHSAN. Dan jugak, Allah nk cek balik kerje2 kita..ada post-mortem balik nanti dgn Allah…pastu plak, bukan berdua je dgn Allah, tapi sekali dgn rasul dan org mukmin..malu la korang kalau buat kerje cikai2 pastu nabi n org lain tahu..kata org islam, umat terbaikk…tak gitu??

“….maka Allah akan melihat pekerjaanmu itu dan begitu juga Rasul-Nya serta orang-orang mukmin…”

“…dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang gaib dan yang nyata..”


“…lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan”

So marilah kita beramal sungguh2..dalam situasi skrg, BELAJAR sungguh2..mungkin tak terlambat lagi..belajar sungguh2 tu plak bukan belajar last minute kan, tapi belajar dari awal lagi, niat ikhlas, and also selalu muhasabah diri balik part mana yg ok dan tak ok..kdg2 kita bajet dah ok, tapi sbnrnya blom lagi..kdg2 kita rasa baca buku dh byk, tapi sbnrnya part presentation kita n susunan point tunggang langgang, cakap masih tersasul.kita kene yakin dan betul..semuanya boleh dengan izinNya iALLAH. Kena sungguh2 tau, bukan sekadar buat lepaskan batuk kat tangga… sbb apa nk sungguh2..sbb2tadi kat atas tu..

Wallahualam...


[esok nak start 4year...moga dipermudahkan urusan...sentiasa beringatlah akan amanah belajar nih]

No comments:

Post a Comment